top of page
Zoeken
Foto van schrijverMiriam Cnossen

Wat kunnen we leren van OKR's bij Knab?

In gesprek met Patrick Vegter, Organisatie coach bij Knab.

 




Knab. De bank voor zzp’ers. Opgericht in 2012 vanuit de overtuiging dat het anders moet én kan in de financiële wereld. Dat het vooral moet draaien om de klant en niet om producten en regels. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je dat je als organisatie iedere dag weer een stapje beter wordt en de klant echt voorop blijft zetten?

 

Met Patrick bespreek ik de rol van Objectives and Key Results (OKR’s) als succesvolle manier van het werken met duidelijk doelen binnen Knab, waar de ambities hoog liggen.

 

Van start tot succes

De reis begon met een transformatie 3,5 jaar geleden waarbij OKR's als centraal kader werden gekozen om te zorgen voor focus op de kortere termijn en de verbinding van de purpose en lange termijnstrategie. De gedragenheid vanuit het managementteam (MT) was hierbij onmisbaar.

 

Patrick: “We begonnen met het opstellen van organisatiedoelen (Objectives) op Knab niveau met duidelijke en herkenbare statements, zoals het zijn van de #1 Bank voor ZZP’ers, met daaraan gekoppeld duidelijk meetbare Key Results. Daarna volgden workshops om alle afdelingen te betrekken bij het creëren van hun eigen doelen (Objectives) en resultaten (Key Results). Onze objectives staan voor ongeveer een jaar en de key results scherp je per kwartaal aan ”

 

Maar de implementatie vraagt meer. Patrick: “Een nieuwe manier van werken vraagt een gedragsverandering. We zorgden voor intensieve begeleiding door de coaches en introduceerden een vast ritme voor reflectie en verbetering per kwartaal. De uitdaging was om de aanpak praktisch toepasbaar te maken in het dagelijks werk. Wees niet te rigide op de theorie. Blijf stap voor stap leren."

 

Nu 3,5 jaar later bepalen teams zelfstandig hun objectives en key results, waarbij de focus ligt op balans, verbetering en ambitie.

 

Verandering kost tijd

Medewerkers waren bij de introductie overwegend positief, hoewel sommigen aanvankelijk ook sceptisch waren. Patrick: “Een van de grootste uitdagingen is het vinden van een balans tussen het runnen van dagelijkse zaken en het vrijmaken van capaciteit voor verandering.”   

 

Wat werkt?  De tips van Patrick:

  • Begin klein en breid geleidelijk uit. Wij zijn een ondernemende club met veel vrijheid en schakelen snel, maar zorg juist daarom voor goede begeleiding vanuit een coach en blijf flexibel.

  • Creëer logische zelf-organiserende groepen van medewerkers met klantfocus. Het koppelen van OKR's met agile methodieken maakte ons werk effectiever en leuker.

  • Introduceer een duidelijke ritmiek. Elke maand en kwartaal reflecteren we en benoemen we verbeterpunten. Tooling zoals iObeya en Miro bieden hier goede ondersteuning bij en koppel daar waar kan de data vanuit platforms zoals Tableau.

  • Transparantie is essentieel; staat één van de meetpunten op rood? Zoom dan in en pak het probleem aan.

  • Als je ambitieus bent, dan kan het zijn dat een specifiek doel net iets te hoog gegrepen blijkt. Dat betekent niet dat je het slecht gedaan hebt. Zorg ervoor dat je dat met elkaar begrijpt, ervoor gaat en succes blijft vieren.

  • Betrek medewerkers bij het stellen van hun eigen doelen. Zo wordt het een gedeelde verantwoordelijkheid. Schuw het gesprek niet. Slimme medewerkers zijn 80% spot on, maar het gaat om de 20% cruciale gesprekken. Lukt het de teams niet om onderling de prioriteiten te bepalen, bespreek dit dan in het MT tijdens een “close the loop” sessie.

  • Maak onderscheid tussen ambitie en grotere must-do projecten. Het veilig runnen van je organisatie - is de basis – die je op orde moet hebben. Daarbovenop komt capaciteit vrij voor verandering.

  • Onze kwartaalbijeenkomsten, waar successen worden gevierd en ambities worden gedeeld geven een enorme energieboost aan het bedrijf. Laat mensen vertellen waar ze aan werken, trots op zijn of waar de ambities zitten.

 

Patrick: “Maak je geen zorgen wanneer je even vastloopt. Blijf leren. Blijf jezelf de vraag stellen: welke meetbare uitkomsten hebben we op dit moment nodig om straks de volgende stap in je ambitie te zetten? Ga door de pijn heen en houd vol. Door consistentie en zichtbare resultaten hebben wij onze collega’s overtuigd.”

 

Conclusie: Samen winnen is het mooiste wat er is!

Patrick benadrukt het belang van vertrouwen, samenwerking en gezamenlijke successen. Zijn ervaring toont aan dat OKR's niet alleen een management tool zijn, maar een manier om de hele organisatie te verbinden en richting te geven. Het gebruik van OKR's bij Knab heeft geleid tot een cultuur van voortdurende verbetering, transparantie en gezamenlijke verantwoordelijkheid.

 

Elke maand en elk kwartaal wordt er gereflecteerd, geleerd en gewerkt aan intuïtieve proposities en het blijven verrassen van klanten met slimme features en persoonlijke service. Het succes is te danken aan gedegen voorbereiding, intensieve begeleiding, en een open en lerende cultuur. Patrick sluit af met een inspirerende boodschap: "We doen het gewoon! Samen winnen, leren en vieren maakt het verschil."

 

 

 

 

 

 

 

Comments


bottom of page